Surfers in Sydney, koffie in Melbourne - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura Kling - WaarBenJij.nu Surfers in Sydney, koffie in Melbourne - Reisverslag uit Sydney, Australië van Laura Kling - WaarBenJij.nu

Surfers in Sydney, koffie in Melbourne

Door: Laura Kling

Blijf op de hoogte en volg Laura

14 Mei 2015 | Australië, Sydney

Maandag morgen 11.00. Het weer is bewolkt, de zee is ruig. Ik ben met de ferry van de city naar Manly gevaren en loop langs Manly beach naar Shelley Beach. De zee zit vol zware stipjes… Geen paniek, het zijn geen haaien, het zijn surfers! Werkelijk de hele zee zit vol met surfers. Het strand is verlaten maar als je om je heen kijkt zie je van alle kanten mensen met surfboards aan komen rennen. En dit zijn niet de knappe Australische mannen met lang blond haar zoals iedereen denkt, nee het zijn gewone mannen maar ook vrouwen. Mannen in de twintig maar ook in de dertig, veertig en zelf vijftig! Je merkt echt dat wanneer de golven goed zijn de mensen letterlijk naar het strand rennen om te gaan surfen. Onderweg naar het strand kom je ze al tegen met hun surfboard. Rond 15.00 heb ik mijn wandeling afgerond en keer ik terug naar Manly Beach. Dit keer kom ik niet alleen volwassenen met surfboards tegen, nee deze keer komen de kinderen aangerend met hun surfboard. Ik zie het zo voor me: ´mam ik ben thuis, ga ff surfen´. Hoe cool is dat!

This is Australia!

Nou is dat geen mooie intro! Deze blog gaat voornamelijk over Melbourne! In de tussentijd heb ik namelijk niet heel veel bijzonders gedaan in Sydney;).

Vrijdagavond vertrok ik naar Melbourne. Mijn collega’s op stage zeggen steeds dat Melbourne veel beter is dan Sydney dus mijn verwachtingen waren hoog! Ik kwam laat aan in mijn hostel en moest om 7 uur weer klaar staan voor mij tweedaagse tour. Samen met 14 leeftijdsgenoten en een tourguide gingen we op weg om de Great Ocean Road tour te starten. Dé tour die je gezien moet hebben als je in Melbourne bent! Helaas was er ook droevig nieuws deze ochtend want mijn camera is naar +/- 5 jaar trouwe dienst niet meer wakker geworden. De timing was niet zo best maar gelukkig is daar mijn LG phone die gelukkig vrij goede foto’s maakt. De Great Ocean Road is een weg die je langs allemaal mooie stranden brengt en je komt uiteindelijk uit bij de 12 apostelen. De rit was super mooi en dit is gelukkig ook te zien op de foto’s! Tijdens de rit hebben we een paar keer gestopt op de stranden maar ook in een park. In het gebied rond de Great Ocean Road leven namelijk koala’s. Mega gaaf om deze dieren in het wild te zien :).

De 12 apostelen zijn de grootse attractie van de Great Ocean Road en dit was ook mega gaaf om deze te zien. Na de 12 apostelen vertrokken we richting onze accommodatie voor de nacht. Bij de accommodatie werden we opgewacht door… kangoeroes!

Zondag was het weer helaas regenachtig en mistig waardoor we in het nationaal park niet zo heel veel hebben kunnen zien. Wel hebben we een bezoek kunnen brengen aan een zeer grote waterval en aan het bezoekerscentrum in het nationaal park. Hier kregen we informatie over de Aboriginals, wat ook erg interessant is maar een beetje wordt weggestopt hier in Australië… erg jammer! Inmiddels werd het weer ietsjes beter en dit betekende dat de kangoeroes weer tevoorschijn kwamen! Deze lopen hier gewoon rond, soms best gevaarlijk want ze kunnen zo voor je auto springen…

Maandag had ik de tijd om Melbourne te ontdekken en erachter te komen of Melbourne nou echt zoveel beter is dan Sydney! In de ochtend besloot ik om met een groep een stadswandeling te maken. De tour brengt je lopend langs alle hoogtepunten van Sydney. Aan het praatje van de guide kon ik wel horen dat er een grote strijd is tussen Sydney en Melbourne over welke stad nu het beste is. Blijkbaar is dat ook de reden geweest dat Canberra (dus niet Sydney!) de hoofdstad van Australië is… ze konden er niet uit komen dus hebben ze een stad tussen Sydney en Melbourne gekozen. Interesting! Melbourne is een stuk relaxter dan Sydney. Het is daarnaast wat overzichtelijker omdat alle shops/cafes bij elkaar zitten. Koffie is waar Melbourne bekend om staat, overal zijn koffiebars te vinden. De beste koffiebars blijken te zitten verscholen in steegjes. Ik kan hier niet echt een oordeel over velen omdat ik geen koffiedrinken ber, maar het is me wel duidelijk dat ze hier gek op koffie zijn ;) Daarnaast is Melbourne wat cultureler dan Sydney. Muurschilderingen, oude gebouwen, muzikanten zijn hier te vinden. Al met al denk ik zeker dat Melbourne een zeer goede stad is om in te wonen, het is wat relaxter en minder internationaal als Sydney.

In de namiddag besloot ik om naar St Kilda te gaan (strand van Melbourne). Ik ging hiernaartoe op de fiets! Ik had best wel een beetje schrik om hier te gaan fietsen omdat er niet echt fietspaden zijn en het verkeer hier insane is! Dus voor de enge stukken heb ik gebruik gemaakt van het voetpad (A) St Kilda staat bekend om de blue pinguïn! Deze pinguïn zijn overdag op jacht naar voedsel en komen aan land wanneer de zon onder gaat. Wederom erg gaaf om deze dieren in het wild te zien! Wildlife is amazing here :). Na een kort tochtje op de fiets was ik terug in me hostel en zat deze dag er ook weer op!

Op dinsdag is de Victoria Market open. Heel veel mensen zijn helemaal gek van deze markt dus dat wou ik meemaken. Ik vond het niet echt bijzonder omdat we een soortgelijke markt in Sydney hebben. De markt bestaat uit grote hallen gevuld met kramen met kleding, souvenirs, schilderijen enzovoorts. Leuk om gezien te hebben maar voor mij niet echt bijzonder. Daarna nog een aantal dingen bekeken rondom Melbourne om vervolgens terug te keren naar me hostel om vervolgens het vliegtuig terug te pakken. Dit liep iets anders want mijn vlucht werd gecanceld zonder reden… Beetje raar maar naar heen en weer bellen kon ik gelukkig wel een vlucht later pakken. Dit betekende wel dat ik nog een aantal uur mezelf moest vermaken in Melbourne… Normaal niet zo’n probleem maar het weer was behoorlijk slecht dus cityseeing was niet echt mogelijk. Ik heb mezelf toen maar nuttig gemaakt in de State Libary of Victoria… de bibliotheek haha.

Gelukkig kon ik een paar uur later mijn vlucht terugnemen naar Sydney en ben ik nu weer thuis. Inmiddels heb ik een nieuwe camera gekocht én alles geregeld voor mijn oostkust avontuur over 2,5 week. Merk nu dat de tijd echt wel heel erg snel gaat… wat goed is maar ook wel weer heel naar voelt! Maar ik geniet en geniet en geniet!

See ya

Liefsss Laura

Laura Kling

  • 14 Mei 2015 - 20:04

    Jacqueline:

    Hè lieve Laura
    Je verhaal is leuk, druk en interessant....
    Maar ik mis een beetje van wat ik van jou gewend ben!....enthousiasme?
    Of ben ik helemaal fout.....komt het door het slechte weer!
    Wat lief....mama te verrassen met een boeket bloemen....verrassing is prima gelukt...
    Mama was blij!
    Houd je taai, blijf genietuhhhhh enne....blijf gezond.
    Liefs
    Tante Jacqueline

  • 20 Mei 2015 - 12:45

    Laura Kling:

    Hooi tante Jacqie!
    Hmmm misschien was het even weg... haha. Het weer speelt zeker weten een hele grote rol in mijn humeur dus dat kan best kloppen ;) Maar ik ben nog steeds blij hier dus maak je geen zorgen ;)
    Ja dat was een goede verassing he!

    Tot snel :)
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Laura

Actief sinds 28 Jan. 2015
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 9063

Voorgaande reizen:

18 Februari 2015 - 02 Juli 2015

Stage down under!

Landen bezocht: